Leasingilla voi hankkia melkein mitä tahansa – älylukot, vihersisustukset ja luonnonmukaiset valaistusjärjestelmät uutuuksina

Mielikuva ja käytäntö leasingista rahoitustapana muuttuu vahvasti.

– Etenkin aiemmin leasing miellettiin pääosin autojen tai raskaan kaluston rahoitusvaihtoehdoksi. Tämä mielikuva on väistymässä, sillä leasingrahoitusta käytetään enenevässä määrin esimerkiksi teollisuuden sekä IT- ja terveydenhuoltoalan hankintoihin, Ikano Bankin myyntijohtaja Joel Liski sanoo.

Ikano Bankin leasingilla on rahoitettu muun muassa uuden apteekin kalustusta, separaattoreita panimoihin, sorveja teollisuuteen, motocrosspyöriä ammattilaisurheiluun, kassajärjestelmiä ja vaikka mitä. Voisiko leasingilla rahoittaa myös älykkäitä lukkoja, vihersisustusta tai aurinkoa jäljittelevän valaistuksen?

– Kyllä voi, ja se on itse asiassa erinomainen rahoitusmuoto tämän tyyppisiin hankintoihin, sanovat Kalle Söderholm BrainLit Oy:sta, Eljas SaastamoinenBitwards Oy:sta ja Arja Rantasalo Canto Verde Vihersisustuspalvelut Oy:sta.

KUN AURINKO ON YRITYKSEN PAHIN KILPAILIJA

Marraskuun pimeydessä aurinko on maillaan ja aina väsyttää. Talvikaudella ihmiset ovat pääosin sisätiloissa, eikä perinteinen valaistus tuo juurikaan pirteyttä tai terveysvaikutuksia.

– Perinteiset lamput hoitavat visuaalisen tarpeen, mutta terveyttä niillä ei hoideta, BrainLit Oy:n toimitusjohtaja Kalle Söderholm toteaa.

BrainLit on innovatiivinen teknologiayhtiö, joka tuo luonnonmukaisen valaistuksen sisätiloihimme. Teknologia muuttaa valon aallonpituutta vuorokauden edetessä auringon tavoin. Auringon aamuvalo on kirkasta, mutta iltapäivällä valon sinisyys alkaa laskea ja punaisen aallonpituuden määrä valon spektrissä kasvaa. Näin myös BrainLitin valojärjestelmässä.

– Valaistusteknologiamme ylläpitää ihmisen tervettä biologista kelloa. Keho tuottaa kortisolia valoisassa ja melatoniinia pimeässä; päivällä ollaan pirteitä ja iltaisin nukuttaa. On tieteellisesti osoitettu, että valaistusjärjestelmämme vaikuttaa ihmiseen auringon tavoin – tosin aitoa aurinkoa ei voita mikään, sen myönnämme, Söderholm naurahtaa.

BrainLitin valaistuksella on todettu olevan positiivinen vaikutus toimistotyöläisten tuottavuuteen, huolellisuuteen ja hyvinvointiin. Yritys on parhaillaan tutkimassa, miten valaistusteknologia vaikuttaa urheilusuoritukseen.

– Valojärjestelmiä on hankittu toimistoihin, sairaaloihin ja muihin terveydenhuoltoalan yrityksiin sekä hotelleihin. Leasing sopii järjestelmän rahoittamiseen erityisen hyvin, sillä se on huoleton ja turvallinen rahoitusmuoto, eikä sido pääomaa. Järjestelmää voi maksaa samalla, kun sitä käyttää.

KASVIT TUOVAT TERVEYTTÄ - VIHERSISUSTUKSENKIN VOI HANKKIA LEASINGILLA

Hiljattain kasvit ovat vallanneet entistä enemmän alaa työpaikkojen toimistoista, yleisistä tiloista ja julkishallinnon sisustuksista. Vihersisustus on näyttävä elementti, jolla on estetiikan lisäksi terveyteen positiivisesti vaikuttava voima.

– Ihmisellä on sisäsyntyinen tarve olla yhteydessä luontoon. Kasvit tuovat levollisuutta, hyvinvointia, terveyttä ja rauhaa. Vihersisustuksella luonto tuodaan lähemmäs ihmistä, vihersisustusyrittäjä Arja Rantasalo Canto Verde Vihersisustuspalvelut Oy:sta kuvailee.

Elävät kasvit parantavat sisäilmaa ja edesauttavat tuottavuutta sekä luovuutta. On tutkittu, että runsaasti kasveja sisältävässä työpaikassa sairaspoissaoloja on vähemmän – sairaaloissa on todettu luontoyhteyden nopeuttavan paranemista.

– Vihersisustus sopii kaikkialle, kunhan valaistuksesta ja kasvien hoidosta huolehditaan. Tarjoan asiakkailleni aina hankinnan lisäksi huoltopalvelun. Kasveilta on osattava asiantuntevasti kysyä, mitä niille kuuluu ja mitä ne milloinkin haluavat, Rantasalo hymyilee.

Rantasalon mielestä leasing on järkevä vaihtoehto vihersisustuksen hankintaan:

– Leasing tuo lisäarvoa asiakkaalle, kun vihersisustuksen hankintavaiheessa koko summaa ei tarvitse maksaa kerralla. Vihersisustuksen huolto maksetaan joka tapauksessa säännöllisesti, joten samassa yhteydessä on luontevaa maksaa itse hankintaakin. Monessa pienyrityksessä leasing voi olla ainut mahdollisuus investoida vihersisustukseen, Rantasalo toteaa.

ÄLYLUKKOON EI TARVITA AVAIMIA, KÄNNYKKÄ RIITTÄÄ

Älylukkoteknologiayritys Bitwards Oy on tehnyt perinteiset avaimet tarpeettomiksi. Heidän teknologiansa avulla mikä tahansa lukko voidaan tehdä sähköiseksi älylukoksi, joka voidaan avata älypuhelimella.

– Avaimeton kulkeminen voidaan ulottaa kotoa työpaikoille, jumppasaleista varastoihin tai hisseihin – eli kaikkiin tiloihin, joissa pitää avata jotain. Teknologiamme avulla voidaan digitalisoida mikä tahansa ovi, kertoo Bitwardsin perustaja ja toimitusjohtaja Eljas Saastamoinen.

Kun teknologia otetaan käyttöön, lukkovalmistajat integroivat sen valmiisiin lukkoihin, kiinteistön omistaja avaa Bitwards Oy:lta palvelun ja antaa sitten kulkuoikeuksia niitä tarvitseville. Käyttäjä puolestaan lataa itselleen sovelluksen, jota näppäilemällä ovet avautuvat. Vanhat avaimet voivat toimia rinnalla, mutta niitä ei enää tarvita.

MAAILMASSA ON 40 MILJARDIA OVEA, JOTKA VOITAISIIN DIGITALISOIDA

– Tavoitteenamme on voimakas kansainvälinen kasvu. Maailmassa on 40 miljardia ovea, jotka voitaisiin helposti digitalisoida, Saastamoinen maalaa.

Bitwardsin sähköisten lukitusjärjestelmien myyntiä hoitaa muun muassa Ikano Bankin kumppani Agileo Oy, joka paketoi älylukot palveluksi. Siinä voidaan seurata esimerkiksi tilojen käyttö- ja kulkuoikeuksia, ja jopa varastojen reaaliaikaista inventaariota.

– Moni yritys hankkii sähköisen lukitusjärjestelmän leasaamalla siksi, ettei silloin vaadita pitkäaikaista sitoutumista. Nykyisin yritysten tilatarpeet muuttuvat nopeasti ja Bitwardsin tarjoamat älylukot pystytään helposti siirtämään uusiin kohteisiin tarvittaessa. Lisäksi yritykset haluavat usein laiteinvestoinnit pois yrityksen taseesta – liiketoiminnassa voi olla myös tärkeämpiä kohteita sijoittaa pääomaa kuin laitteet, Agileon toimitusjohtaja Ismo Harjunmaa sanoo.