VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Back

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Back

Markkinoi teoilla – se tehoaa paremmin kuin myyntipuhe

Markkinoinnissa ihmisiin vetoaa aitous. Kun hyvä tarina ja yrityksen vastuulliset teot kohtaavat, brändin ympärille synty kuhinaa ja keskustelua. Kansainvälisesti palkitun Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori kertoo, miten jokainen yritys voi tehdä sen.

Ponssen metsäkoneet, Nesteen voiteluaineet ja digitoimisto Kurio löivät viisaat päänsä yhteen muutama vuosi sitten. Yhdessä he loivat kampanjan ”Finlandia by Forest Machines”. Se keräsi pokaaleja sekä kotimaassa että pitkin maailmaa.

– Molemmat brändit ovat vieneet osaamistaan maailmalle tinkimättömällä työllä sekä ripauksella suomalaista hulluutta ja omaperäisyyttä. Halusimme luoda somekampanjan, joka synnyttää suuren ilmiön ja saa aikaan konkreettista hyvää, kertoo Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori.

Jutun lopussa on linkki videoon. Katso, miten Nesteen voiteluaineilla huolletut Ponssen metsäkoneet soittavat Finlandia-hymnin. Siinä Vieremän mäntykangas tömisee ja tippa tulee monella silmäkulmaan.


Aitous on kipinä, joka sytyttää keskustelua brändin ympärillä

Mutta mitä kampanjan takaa löytyy? Miksi tämä vetoaa ihmisiin? Nyt Jari Lähdevuori kertoo, mihin hän uskoo modernissa markkinoinnissa.

– Ihmisiä koskettavassa kampanjassa tarina ja vastuullisuus liittoutuvat. Puhun niistä mielellään nimellä ’teoilla markkinointi’. Markkinoinnin takaa pitää löytyä tekoja, koska aitous viehättää. Se on kansainvälinen trendi, jonka olemme havainneet jo useiden vuosien ajan, kun analysoimme maailman palkituimpia kampanjoita. Jopa yli 80 prosenttia niistä on teoilla markkinointia, Jari perustelee.

– Itse uskon, että teoilla markkinointi rakentaa brändiä tuhat kertaa paremmin kuin myyntipuhe, kun se leviää some-verkostoissa, hän jatkaa.

Tuo ihmiset ja arvot yrityksen takaa näkyviin

Nesteen ja Ponssen kampanjaan sisältyi teko, jonka aitoutta ei tarvitse selittää. Työttömyys on aina riivannut kansaa Ponssen kotiseuduilla Pohjois-Savossa ja Kainuussa. Jokainen videon katselukerta somessa kerrytti kampanja-aikana pottia, joka lahjoitettiin polttoainelahjakortteina Työttömien Keskusjärjestölle. Yhtiöt halusivat näin tukea suomalaisten työllistymistä. Maassamme etäisyydet ovat pitkiä, ja työhaastatteluihin ajamisesta voi kertyä liian iso kulu työttömälle kannettavaksi.

Tähän mennessä videolla on ollut yli viisi miljoonaa katsojaa, ja sitä on jaettu ympäri maailmaa. Se on varmasti myös vahvistanut molempien organisaatioiden uskoa markkinointiin.

– Haluan painottaa, että kampanjan ei tarvitse olla mikään Hollywood-tuotanto suurella budjetilla. Jokainen yritys voi toteuttaa teoilla markkinointia. Mittakaava kannattaa asettaa omien varojen ja tavoitteiden mukaan, ja tärkeintä ovat aidot teot. Jos yrittäjälle on tärkeää nuorten auttaminen tai vesistöjen puhtaus, luonteva, aito ja inhimillinen teko löytyy sieltä. Se tuo esiin ihmiset ja arvot yrityksen takaa, Jari miettii.

– Tekojen kautta voi tehdä myös yrityksen sisäisiä hankkeita tai verkostoitumista samanhenkisten kumppaneiden kanssa. Siitä syntyy aitoja kokemuksia ja rehellistä vastuullisuutta, josta voi keskustella kahvipöydissä, Jari painottaa lopuksi.

Katso video ”Finlandia by Forest Machines”