Mitä yrityksen kannattaa leasata ja mitä ostaa?

Kun yritys suunnittelee uuden hankinnan tekemistä, yksi ratkaistava asia on rahoitusmuoto. Onko kannattavinta ostaa, leasata tai vuokrata? Kannattaisiko harkita pankki- tai taselainaa, osamaksua, investointirahoitusta tai vakuudetonta lainaa? Sopivin rahoitusmuoto riippuu hankinnasta.

Tämän päivän trendinä on mahdollisuuksien mukaan mieluummin leasata kuin ostaa ja ottaa hankinnat omaan taseeseen. Kantavana ajatuksena on investoiminen ilman omaa pääomaa, jolloin kassavarannot voidaan säästää tai investoida muualle. Mutta kuinka suuri osa hankinnoista sitten kannattaisi ostaa ja kuinka suuri osa leasata?

- Tähän ei ole olemassa mitään kultaista sääntöä. Yrityksessä kannattaa miettiä, pitääkö hankittava asia – kone, laite tai vastaava – välttämättä omistaa. Jos vastaus on kielteinen, hyvä vaihtoehto on leasing, jolla yritys saa käyttöoikeuden koneeseen, sanoo tuotepäällikkö Jaakko Toivonen Ikano Bankista.

Leasing on hyvä valinta myös silloin, kun hankintojen tuotot tai hyödyt jakautuvat pitkälle aikavälille. Silloin myös kustannukset saadaan jakautumaan pidemmälle ajalle. Lisäarvoa tuo se, että leasingillä hankituista koneista pääsee helposti eroon sopimuskauden päätyttyä.

- Projektiluontoiset hankinnat on helppo myydä muualle sopimuskauden jälkeen. Samoin laitteet, jotka pitää uusia tietyin väliajoin, saa helposti kiertoon. Tällaisia ovat esimerkiksi tietokoneet tai vaikkapa kalusteet, Toivonen sanoo.

Leasingillä tehdyissä hankinnoissa hintahaarukka vaihtelee valtavasti – jopa 1000 eurosta useisiin miljooniin euroihin.

- Summan suuruus riippuu toimialasta ja tahtotilasta, kertoo myyntijohtaja Joel Liski Ikano Bankista.

- Otetaan esimerkiksi ajatusleikki: kymmenien miljoonien eurojen liikevaihdon pörssiyritys voi leasata vain parin tuhannen euron kahviautomaatin tukifunktioinvestointina. Yksityisyrittäjä puolestaan voi hankkia kuorma-auton, joka on arvoltaan yrityksen vuotuisen liikevaihdon verran. Kuorma-auto voi olla yrittäjälle koko bisnes ja henkireikä.

Laske kuukausierä investoinnillesi leasing-laskurilla

Yhteyshenkilö