VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Back

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Back

Esimiehen tärkein tehtävä on tiimin kannustaminen – Ikano Bankin myyntijohtaja Joel Liski kertoo johtamisen periaatteensa


Millaista on hyvä johtajuus ja millaisia ominaisuuksia johtajalla tulee olla? Kannustusautomaattia ei kaipaa kukaan, mutta aito välittäminen ja eteenpäin johdattaminen ovat esimiehen tärkeimpiä ominaisuuksia. Johtajuutta käsittelevässä juttusarjassamme Ikano Bankin myyntijohtaja Joel Liski kertoo, millainen johtaja hän on.

Miten sinusta tuli johtaja? Näin matka eteni.

Havahduin johtajuuden piirteisiini nuorukaisena armeijan leivän ääressä, jossa aluksi huomaamattani ja lopuksi tiedostaen suoritin asepalveluksen niin sanotusti tappiin asti (RUK).

Työurallani olen lähes alusta pitäen tehnyt myynnillisiä tehtäviä, joissa henkisen vaikuttamisen kykyni ovat nousseet esiin. Jo lapsena huomasin olevani pihapeleissä tai jalkapallojoukkueessa usein tsemppaamassa ja ohjaamassa peliä. Ihmisten innostaminen on minulle luontaista.

Kuvaile, millainen johtaja olet? Mikä on johtajuutesi punainen lanka?

Johtajuuden punainen lanka on saada kaikki mukaan matkalle täysin rinnoin. Vaikka yhteistä kohti mennään, niin minulle on tärkeää, että jokainen matkalla olija ymmärtää, ettei matka ole vain yritystä varten, vaan myös heitä itseään varten – yksilöinä.

Johtajana olen pohjimmiltani henkinen vaikuttaja. Punon monisäikeisiä juonia edessä, takana ja sivulla, ja saan ihmiset toimimaan joko tiedostaen tai tiedostamatta kohti haluamaani lopputulosta.

Millä tavalla annat vastuuta alaisille? Mitä sillä saa aikaan?

Annan reippaasti vapautta ja vastuuta, mutta pidän toki kädestä, jos sitä tarvitaan. Sellaisella yhdistelmällä saa aikaan kasvua yritykselle, mutta eritoten yksilölle. Yksilön kehitys vahvistaa uudestaan yrityksen kehitystä, jolloin kyseessä on usein itse itseään ruokkiva sykli.

Miten kannustat alaisiasi? Millaista työnteon tulisi Ikanossa olla?

Palautteen antaminen on yksi heikkouksistani; olen melko usein hiljaa silloin, kun olen tyytyväinen, ja avaan sanaisen arkkuni, kun jossain on kohennettavaa. Tämä kulminoituu usein siihen, että ”suuret” saavutukset saavat ansaitsemansa huomion, mutta pienet jäävät kovassa vauhdissa jalkoihin. Joskus se tekee myös epäsuhtaa positiivisen ja rakentavan palautteen suhteelle. Yritän kiinnittää tähän arjessa huomiota. Muistan kuitenkin aina kannustaa alaisiani, sillä henkisenä vaikuttajana olen taidokas psyykkaaja.

Milloin olet johtajana parhaimmillasi? Milloin et antaisi itsellesi kympin arvosanaa?

Olen johtajana parhaimmillani tilanteissa, joissa on kyse henkilöistä ja heidän henkisestä hyvinvoinnistaan. Tämä nivoutuu kannustamiseen, mutta ei kata pelkästään positiivisia tilanteita, vaan haluan aidosti tukea myös hankalissa hetkissä.

Johtaja, eikä kukaan mukaan, voi koskaan antaa itselleen kympin arvosanaa, koska aina on varaa parantaa – jokaisen ja jokaisessa tilanteessa.

Millaisen Ikanon haluat saada aikaan?

Haluan saada Ikanosta niin itseohjautuvan kuin mahdollista. Muskelit, järjestelmät ja tietyt toiminnot tulevat keskitetysti konsernista, mutta paras osaaminen ja tietotaito maakohtaisen bisneksen osalta on aina maissa.

Olemme useamman vuoden luoneet itsestämme kuvaa rehellisenä ja maanläheisenä toimijana. Sellaisena haluan, että meidät ensisijaisesti tunnetaan, sillä sellainen Ikano Bank on. Bisneksen pitää olla reilua kaikille, niin asiakkaalle, partnereillemme kuin meille itsellemmekin.