the other danish guy on rehellinen omalle polulleen eikä luista luottamuksesta

Only three balls matter -mainoslause on ulottunut kuluttajien silmiin Helsingin Sanomien kansilehdyköistä ja television mainoskatkoilta. ”Aika ballsit bokseripojilla”, miettii moni teräksinenkin markkinoinnin ammattilainen, kun yrityksen Instagram-tilillä kysellään Calvinin ja Björnin perään rekrytointitarkoituksessa.

Miten rohkeaa markkinointia tehdään ilman, että haksahdetaan mauttomuuksiin tai typeriin kömmähdyksiin? Miten uskallat, kalsariyhtiö the other danish guy?

– Täydellisellä rehellisyydellä omalle tarinalle ja visiolle. Sillä, että näkee kirkkaana mihin on menossa ja minkä vuoren laella haluaa seistä, eikä haksahda houkutuksiin tai sudenkuoppiin polkua kulkiessaan, vastaa the other danish guy:n perustaja ja toimitusjohtaja Tommi Lähde.

Brändi rakentuu luottamukselle – ei millekään muulle

the other danish guy tekee alusvaatteita, jotka eivät tunnu miltään. Koko yrityksen tarina lähti siitä, että Lähteen ystävän takapuoli hiertyi punaiseksi yhteisellä matkalla. Lähde mietti, miksei ole olemassa alusvaatteita, joihin voi luottaa aina ja kaikissa tilanteissa. Missä ovat alushousut, jotka eivät hierrä, ja jotka ostaessasi tiedät, mitä saat?

– Takapuolitarina on osa brändiämme, mutta se kertoo vain, mistä idea sai alkunsa ja brändi nimensä. Oikea tarinamme kertoo itseluottamuksesta, ja mielestämme alusvaatteet ovat osa sitä. Silloin, kun ihminen luottaa itseensä, hän kertoo itselleen aika erilaista tarinaa kuin se ihminen, joka ei luota. Tarinoista tulee itseään toteuttavia ennustuksia, Lähde sanoo.

Tarinan on oltava totta. Siihen on voitava luottaa, muuten sitä ei kannata edes kertoa.

– Brändissä kaikki lähtee luottamuksesta. Jos ihminen ei satasella luota siihen, mitä sanot, hän ei halua olla kanssasi tekemisissä tai osta tuotettasi. Se on hyvin yksinkertaista.

Markkinoinnissa ei voi koskaan tehdä niin, että yritetään saada asioita näyttämään siltä, mitä ne todellisuudessa eivät ole. Virheitä voi sattua, mutta ne on myönnettävä ja pyydettävä anteeksi. Näin pitää toimia kaikissa ihmissuhteissa eikä asiakassuhde ole poikkeus.

Konkurssin reunalta kirkkaaseen visioon

Lähde kertoo, että rehellisyys ei ole aina ollut helppoa. Se on opittu kantapään kautta. the other danish guy on ollut konkurssin partaalla lähinnä siksi, että itselleen ei oltu rehellisiä. Liian moni asia perustui olettamuksiin ja toiveisiin.

– Teimme huonoja valintoja. Otimme turhia riskejä emmekä toimineet visiomme mukaan. Sen sijaan lähinnä poukkoilimme päättömästi ja saimme henkilösuhteetkin solmuun. Haluamme olla maailman paras ja tunnetuin alusvaatebrändi vuoteen 2030 mennessä, mutta tuolloin tekomme eivät tukeneet askeleitamme kohti sitä.

Maaliskuussa 2017 Lähteellä oli käsissään puoli miljoonaa velkaa ja hassu tarina. Ei muuta. Konkurssi oli todennäköistä, ja Lähde joutui perusteellisten kysymysten äärelle. Oli pakko tunnustaa tosiasiat ja ottaa ne vastaan sellaisina kuin ne olivat.

Syntyi viisi johtamisen periaatetta, joista ei enää hairahduta houkutustenkaan edessä:

1. Jos on hyvä tarina, se pitää osata myös kertoa hyvin.
  2. Työ on yhdessä tekemistä ja ihmisiä johdetaan empatialla, jotta he voivat tuntea olonsa turvalliseksi. the other danish guylla on vain yksi arvo, luottamus.
  3. Maailmanluokan tuote, jossa kaikki on tehty niin hyvin kuin mahdollista. the other danish guy on alusvaatebrändi eikä sitä laajenneta muihin kategorioihin – ei pipoja eikä avaimenperiä.
  4. Hyvä ja empaattinen asiakaskokemus. Asiakas ei ole “keskiössä”, koska se ei tarkoita yhtään mitään. the other danish guy keskittyy yksinkertaisesti kohtaamaan asiakkaan ja kohtelemaan häntä hyvin. Kohtaamisen kokemus saadaan aikaan tekemällä ostamisesta helppoa, vastaamalla viesteihin ja reklamaatioihin heti ja henkilökohtaisesti.
  5. Taloudellinen riippumattomuus. Yritys halutaan pitää omissa käsissä nyt ja aina.

– Käymme muistelemassa tulevaisuutta aika ajoin. Miltä näyttikään siellä vuoren laella, jonne olemme menossa? Entä miltä näyttääkään vuoren viereisessä laaksossa tai viereisen vuoren laella, joka on ehkä menestyksekäs, mutta ei resonoi omaa visiotamme? Näin pidämme päämäärän selkeänä ja askelvalintoja polulla on helppo tehdä.

Rohkeuden ja riskinoton suhde

the other danish guy:n markkinointibudjetti on mittava suhteessa liikevaihtoon. Lähde itse on seissyt alushousuissaan koko sivun sanomalehtimainoksissa ja tunkeutuu ihmisten olohuoneisiin parhaaseen katseluaikaan. Yrittäjä laittaa itsensä likoon joka solua ja ihopoimuaan myöten. Markkinointitavat voivat olla rohkeita, mutta inhimillisyys aitoudessaan on aseistariisuvaa.

– Teemme markkinointia rohkealla tavalla, mutta emme koskaan tietoisesti loukkaa mitään tai ketään. Jokainen sana, minkä sanon tai mikä kynästäni lähtee, on sellainen, jonka takana voin seistä tuulisenakin päivänä. On helppoa olla rohkea, jos luottaa itseensä ja on uskollinen itselleen ja tarinalleen, Lähde sanoo.

Brändin tarina on hieno, kuten on tuotekin. Se on kerrottava eteenpäin.

– Jos sinun pihallasi on maailman hienoin postilaatikko, se on turha, jos sitä ei kukaan löydä, Lähde muistuttaa.

Tulevaisuuden sukupolvet määrittävät, onko kalsariyhtiöllä käsissään menestystarina, vaiko vain tarina. Syteen tai saveen, bokseripojat seuraavat periaatteitaan tinkimättä.