Taxivirpi tuo lisää virtaa Oulun seudun taksiliikenteeseen

Oululainen Taxivirpi ryhtyi viime syksynä pohtimaan autokantansa sähköistämistä. Hyväksi havaittuun suuntaan lähdettiinkin melkoista kyytiä.
Taxivirpin toimitusjohtaja Markus Virpi myöntää, että vauhtia on riittänyt. Vaarallisilta tilanteilta on kuitenkin toistaiseksi vältytty – ehkä juuri siksi, että tämän kokoluokan riskit on tiedostettu alusta asti, ja niihin on osattu myös varautua.
– Ennen investointipäätöstä testasimme sähköautojen soveltumista taksiliikenteeseen. Syksyllä vain pari yrityksen autoa oli päästöttömiä, ja testikäyttöön hankimme muutaman lisää. Kun kokemukset olivat positiivisia ja autojen sopimuskausia alkoi sopivasti päättyä, teimme päätöksen investoida isosti sähköautoihin.
Taxivirpi hankki yhteensä kymmeniä uusia sähköautoja ja päätti samalla rakentaa niille latauskentän. Kentässä on sekä hidas- että pikalatureita, ja kuljettajien on vaivatonta jättää auto vuoron päätteeksi lataukseen tai optimoida lataamiset taukojen yhteyteen. Lataaminen on lisäksi kaupallisia latauspisteitä edullisempaa, joten kenttäinvestointi maksaa itsensä pitkällä aikavälillä komeasti takaisin.
Sähköautojen hankinnan yhteydessä Taxivirpi lanseerasi vyöhykehintaisen KYYTI-palvelun. Päästöttömyyden ohella sen kilpailuetuna on kyytien tehokas reititys ja yhdisteleminen. Markus Virpi kertoo, että tämä auttaa varmistamaan sekä yrityksen autojen tarkoituksenmukaisen käytön että asiakkaille halvemmat hinnat.
– Älykäs ohjelmisto auttaa laatimaan autoille järkevät reitit sen mukaan, miten kyytejä on tilattu. Asiakas puolestaan kiittää, kun hänen kohdalleen osuu vain osa matkan kustannuksista.
Ammattiautoilun sähköistyminen on pitkälti asennekysymys
Markus Virpi lisää, että sähköautojen käytössä on tiedostettava, millaisessa ajossa ne ovat parhaimmillaan. Koulukyytien ja sote-kuljetusten kaltaisissa, ennalta tiedettävissä ajoissa voidaan niin reittejä kuin latauksia optimoida tehokkaasti. Lennosta napattujen pitkien kyytien kohdalla tilanne saattaa olla toinen.
– Kuljettajilta vaaditaan toki paljon enemmän kykyä suunnitella etenkin pitempiä matkoja. Se vaatii tiettyä asennetta ja ylipäätään positiivista suhtautumista sähköautoiluun.
Markus Virpi myöntääkin, että kaikki kuljettajat eivät aivan ymmärrettävästi hyppää saman tien sähköauton kannattajiksi. On täysin ymmärrettävää, että alan ammattilaisilla on omat mieltymyksensä työvälineitä kohtaan, eikä niitä muuteta pakottamalla.
Kokeiluun kannattaa sen sijaan rohkaista, sillä sen myötä on monen asenne muuttunut.
– Osa kuskeista on tietysti sähköautoja vastaan, mutta olen itsekin yllättynyt siitä, kuinka monta takkia on kääntynyt jopa yhden yön aikana. Kun ensin kuuntelee muiden kuskien kokemuksia sähköautosta ja sitten päättää yhden kerran ottaa sellaisen käyttöön, ei enää välttämättä suostukaan palaamaan polttomoottoriauton rattiin.
Leasing auttaa tasaamaan investointiriskiä
Taxivirpin autokannasta osa on hankittu osamaksulla, osa leasingsopimuksilla. Ikano on yksi Taxivirpin rahoituskumppaneista – Markus Virpin mielestä etenkin sähköautoinvestoinnin kaltaisissa mittavissa hankkeissa tällainen riskin hajauttaminen on erittäin hyvä toimintamalli.
– Isoissa investoinneissa riskiä on voitava tasata, ja leasing tarjoaa siihen hyvän mahdollisuuden. Oma ajatusmallini on, että kaikkea ei tarvitse tehdä itse, eikä kaikkea tarvitse omistaa. Yhteistyö Ikanon kaltaisten toimijoiden kanssa tukee tätä periaatetta hyvin.
Markus Virpi uskoo, että yrityksen autokannan sähköistyminen tulee vain kasvamaan. Sähköinen autoilu tulee mitä todennäköisimmin kattamaan Taxivirpin koko toiminnan, joskin tämän kehityksen aikataulu on vielä hämärän peitossa.
Sähköauton hyödyt ovat kuitenkin jo nyt Markus Virpin mukaan selkeitä – ja mitä enemmän auton mittariin tulee kilometrejä, sitä suuremmaksi ero polttomoottoriin tulee. Korjauskulut ovat huomattavasti pienempiä – kyse on lähinnä jarrujen korjaamisesta ja suurten komponenttien vaihdosta. Kun akkuteknologiakin kehittyy vielä lähivuosina huimasti – tarjoten jo nyt jopa 700 kilometrin toimintasäteen – on järkevän taksiautoilun suunta selkeä.
– Haasteita tulee varmasti eteen, mutta meille niitä ei vielä ole kohdalle osunut. Kun haluaa kovasti jossain onnistua, aika usein siinä myös niin käy.