It appears that you are using an outdated browser. Some features may not be supported.
02 heinäkuuta 2025

Kannattavaa kiertotaloutta tyylillä

Kuvassa Olli Kaartinen ja Simo Kuusela

Kahden vaatturin keräilyinnostuksesta kasvoi menestyvä bisnes. Kaartinen & Kuuselassa asiakas pelmahtaa klassisen pukeutumisen ja vintage-estetiikan kuplaan.

 

Helsingin Arkadiankadulla, kulmilla joilla Etu-Töölö vaihtuu Kampiksi, odottaa leuat loksauttava kätkö miesten vintage- ja second hand -pukuja ja -asusteita. Siellä Kaartinen ja Kuuselan asiakaspalvelijat ovat valmiina tarjoamaan räätälöidyn pukeutumiskokemuksen.

Liikkeen pääomistaja ja toimitusjohtaja Olli Kaartinen lausui ajatuksen ensimmäisen kerran ääneen vuonna 2016. Neljä vuotta myöhemmin klassiseen miesten pukeutumiseen erikoistunut Kaartinen & Kuusela avasi ovensa. Siitä lähtien yritys on kasvanut joka vuosi vähintään 50 prosenttia.

Kaartinen ja hänen yhtiökumppaninsa Simo Kuusela olivat valmistuneet vaattureiksi Stadin ammattiopistosta muutamaa vuotta aikaisemmin.

– Halusimme tehdä töitä yhdessä, keräillä vaatteita ja valmistaa niitä itsellemme. Mutta alusta asti minulla oli tarkka visio ja laskelmat siitä, miten tästä syntyy kannattavaa liiketoimintaa, Kaartinen kertoo.

Kiertotalous on parhaimmillaan paikallista

 

Kaartinen & Kuusela on osa tekstiilialaa uudistavaa liikettä, jossa vanhalle annetaan uusi arvo ja laatu kiertää. Kiertotalous on jo synnyttänyt runsaasti uutta paikallista liiketoimintaa ja innovaatioita. Alan ongelmia pyritään ratkomaan myös laajemmassa mittakaavassa, esimerkiksi EU:n tekstiilistrategian kautta, jonka tavoitteena on tehdä tekstiileistä kiertotalouteen sopivia vuoteen 2030 mennessä.

– Tulevaisuuden kannalta ainoa kestävä tapa pukeutua on kierrättää vaatteita paikallisesti. Kun vaate ei enää löydä uutta käyttäjää ystävien tai sukulaisten joukosta, me voimme olla seuraava lenkki ketjussa, Kaartinen kiteyttää.

Isot brändit ovat olleet mukana luomassa kiertotalouden markkinaa. H&M, Marimekko, Artek ja Kalevala Koru ovat ottaneet second handin osaksi valikoimaansa avaamalla niille omia myyntikanavia. Myös tavaratalot ovat alkaneet perustaa käytetyille vaatteille ja asusteille omia osastojaan.

Suomi kuuluu edelleen maailman johtaviin second hand -markkinoihin. Kaupan liiton mukaan kiertokaupan kokonaismarkkinan arvoksi on arvioitu jopa 895 miljoonaa euroa. Suosituin tuoteryhmä on vaatteet. Muutos on ollut nopeaa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Käytetty vaate ei ole enää marginaalinen harrastus vaan valtavirtaa.

Kasvua ei tavoitella hinnalla millä hyvänsä

 

Jo ensimmäisestä vuodesta lähtien Arkadiankadulle on saapunut asiakkaita kaikkialta Suomesta Oulua myöten, teini-ikäisistä opiskelijoihin ja varttuneempiin pukujen käyttäjiin.

Pieteetillä useiden vuosien kuluessa kuratoidusta arkistosta löytyy vaatteita ja asusteita yli tuhannelta brändiltä, sellaisilta kuin YSL, Givenchy, Armani, Boss. Kymppitonnin puvun voi saada kymmenesosan hinnalla, ja edullisimmat löydöt päihittävät hintavertailussa halvimmat ketjuliikkeiden uudet puvut.

Jokaiselle asiakkaalle saadaan hyvin istuvat vaatteet, siitä pitävät huolen liikkeen vaatturit ja ompelutaitoiset työntekijät.

– Paras käyntikortti on, kun asiakas lähtee ovesta ulos vaatteessa, jossa hänen on mukava olla ja hän näyttää hyvältä, sanoo Kaartinen.

Vaikka kysyntää olisi, uusien liikkeiden avaaminen ei ole suunnitteilla. Kaartisen näkemys on, että konseptin mukaista laatua ei voi monistaa rajattomasti ainakaan siten, että työkuorma pysyisi kohtuullisena.

– Meillä on kymmenen vuoden tietotaito takana. Se ei siirry nopeasti eikä helposti. Nykyinen liikevaihto on melko lailla maksimi, jolla pystymme vielä palvelemaan hyvin. Kasvu toisi lisää riskejä ja myös stressiä.

Yritys on kasvanut orgaanisesti ilman ulkopuolista rahoitusta. Ensimmäiset vuodet kaikki tulot laitettiin takaisin toimintaan.

– Tämän hetken tavoitteena on ylläpitää laatua ja palvelua. Pop-up voisi joskus olla mahdollinen, mutta ketjuliikettä tästä ei tule, Kaartinen naurahtaa.

Asiakkaiden ensi visiitti Kaartisen & Kuuselan liikkeeseen tapahtuu tyypillisesti jonkin tärkeän juhlan alla. Sen jälkeen he tulevat uudestaan.

– Kaikki, jotka astuvat ovesta sisään, ovat tervetulleita meille. Ensimmäiset asiakkaamme olivat opiskelijoita, jotka nyt valmistuvat ja siirtyvät työelämään, pari on lähtenyt Lontooseen. Olemme saaneet kasvaa asiakkaidemme mukana.

Kaartinen ei rakentanut yritystään Excelit edellä, ja onkin onnistunut osin juuri siksi. Asiakkaat ymmärsivät nopeasti, että laadukkaiden vintage-vaatteiden parissa työskentelevä kaksikko ei tee työtään rahasta vaan rakkaudesta lajiin.

– Halusin pitää kiinni tarinasta, että kyse on kahden kaverin puuhastelusta. Ihmiset pystyivät samaistumaan siihen, ja luottamus rakentui.

Vastuullisuus