B2B-myyjän LinkedIn – taskussa työkalu kasvuun
                
LinkedIniin on katettu myynnille digitaalinen kahvipöytä, jonka mahdollisuudet ovat vasta osin käytössä. Perehdyimme uusimpiin tutkimuksiin ja trendeihin.
CV-pankista ammatilliseksi verkostoksi ja kohtaamispaikaksi
LinkedIn ei ole enää pitkään aikaan ollut pelkkä CV-pankki. Se on edelleen merkittävä rekrytointialusta mutta yhä enemmän myös B2B-myynnin, markkinoinnin ja asiantuntijaviestinnän kohtaamispiste, jossa asiakkaat, kumppanit ja päättäjät liikkuvat aktiivisesti.
LinkedInillä on maailmanlaajuisesti jo yli miljardi käyttäjää ja Suomessakin lähes kaksi miljoonaa. Merkittävää ei ole vain määrä vaan ketkä ovat paikalla: LinkedInin mukaan neljä viidestä sen käyttäjästä vaikuttaa yritystason ostopäätöksiin. Lisäksi, toisin kun muut somekanavat, LinkedIn on suunniteltu nimenomaisesti asiantuntijakäyttöön.
Oma profiili on myyjälle tärkeä työkalu
B2B-ostajat tekevät päätöksiä pitkälti itseohjautuvasti. He selaavat LinkedIniä, vertailevat vaihtoehtoja ja seuraavat asiantuntijoita usein pitkään, ennen kuin ottavat yhteyttä myyntiin. Myyjä, joka on läsnä ja jää mieleen tällä polulla, on vahvoilla, kun hankinta etenee.
LinkedInin algoritmit ovat viime aikoina muuttuneet ja suosivat nyt henkilökohtaisia profiileja yritystilien sijaan. Tämän seurauksena työntekijöiden jakama sisältö on noussut tärkeäksi osaksi yritysten näkyvyyttä. Tutkimusten mukaan henkilöprofiilit tavoittavat keskimäärin kymmenen kertaa enemmän ihmisiä kuin yritystilien julkaisut. Myyjän ei siis kannata jättää LinkedInin potentiaalia yritystilin varaan vaan olla itse aktiivinen.
Luottamus on valuuttaa, joka syntyy ihmisten kesken
Henkilökohtaisten tilien voima perustuu pitkälti luottamukseen. Ihmisten omat kokemukset ja asiantuntijanäkemykset ovat yleisön mielestä luotettavampia kuin yrityksen viralliset markkinointiviestit. Yhdysvaltalaiset tutkijat havaitsivat, että myyjän ja ostajan välinen ammatillinen suhde voi lisätä luotettavuutta jopa niin paljon, että se näkyy myös hinnassa, etenkin tilanteissa, joissa toimitusvarmuus on kriittistä. Entisen kollegan tai tutun toimittajan kanssa asioiminen tuntuu yksinkertaisesti turvallisemmalta. Luottamus ei siis ole vain tunne, vaan konkreettinen kilpailuetu.
Sisältöä ei enää piiloteta linkin taakse
LinkedInin sisältötrendeissä on myös käynnissä merkittävä muutos: niin kutsutut zero-click-sisällöt nostavat päätään. Julkaisuja ei enää ryyditetä tiisereillä, jotka ohjaavat linkeillä varsinaisen sisällön pariin, vaan parhaiten toimivat julkaisut tarjoavat arvon ilman, että lukijan täytyy klikata ja poistua alustalta.
Toinen selkeästi kasvava sisältömuoto ovat lyhytvideot. Arvioiden mukaan jopa 88 % B2B-ostajista on katsonut videoita oppiakseen tuotteista ja palveluista. Tiivis ja selkeä viesti ja tekstitys ovat tärkeitä, sillä videoita katsotaan usein ilman ääntä ja mobiililaitteella.
Aloittamisen kynnys matalaksi
Moni ammattilainen on ollut LinkedInissä läsnä pitkään ja selaakin sitä usein, mutta postaamisen kynnys voi olla korkea. Hyvä uutinen on, että alkuun pääsee pienellä vaivalla ilman, että tarvitsee tuottaa syvällisiä analyysejä tai uskaltautua puhumaan kameralle. Arkiset havainnot ja ajatukset riittävät:
Jaa yritystilinne sisältöä lisäten postaukseesi jokin oma ajatus.
Kerro faktoja, vinkkejä ja näkemyksiä, joista on hyötyä asiakkaillesi.
Nosta esiin kysymyksiä, joita kohtaat asiakkaiden kanssa.
Kerro onnistumisista, arjen oivalluksista tai tiimin saavutuksista.
Arvoa työnantajalle ja pääomaa itselle
LinkedIn on luonteva paikka ja tehokas työkalu nykyaikaiselle B2B-myynnille, jossa korostuu asiantuntemus ja asiakkaan auttaminen.  Digitaalisen kahvipöydän äärellä suhteet syntyvät keskusteluista sekä oivalluksien ja hyödyllisen tiedon jakamisesta mutta myös inhimillisyydestä – oma persoona saa näkyä! 
Maailman merkittävimmän B2B-verkoston potentiaali on jokaisen myyjän taskussa. Aktiivisuus LinkedInissä ja kontaktien luominen parhaimmillaan lisää myyjän arvoa työnantajalleen monin tavoin, minkä lisäksi se on pääomaa, joka tukee jokaisen omia ammatillisia tavoitteita ja kehittymistä.
Lähteet: 
Mojir, N. & Anbil, S. (2025). The Value of Professional Ties in B2B Markets. Marketing Science. 
White, A. (2025). LinkedIn B2B Marketing Tips from Top Experts and Insiders (New Data). TopRank Marketing Blog. 
Bishop, C. (2024). Leveraging Your LinkedIn Presence. Journal NEWWA. 
Zeren, B. (2025). Top 11 B2B Social Media Trends: Grow Your Business with Social Media Marketing. Bookyourdata. 
Cucu, E. (2025) [What Data Says] Zero-Click Content for Social Media. Socialinsider.