Väärinkäytösepäilyistä ilmoittaminen (Whistleblowing)
Ikano Bankissa pyrimme elämään arvojemme mukaisesti ja noudattamaan Ikanon eettisiä periaatteita. Mutta vaikka meillä olisi parhaat aikomukset asiat eivät aina mene niin kuin haluaisimme.
Whistleblowing -menettelyssä on kyse siitä, että väärinkäytösepäilyjä, muita rikkomuksia tai sääntelyn vastaista toimintaa havaitsevien käytössä on luottamuksellinen kanava, jonka kautta tavoitetaan riippumaton toiminto. Otamme Ikano Bankissa väärinkäytösepäilyt vakavasti ja haluamme tarjota helpon sekä luottamuksellisen kanavan niiden esiintuomiseen.
Meillä on useita sisäisiä viestintäkanavia, joiden kautta voi avoimesti kertoa huolista tai nostaa esille väärinkäytöksiä mutta ymmärrämme, että joissakin tilanteissa tämä ei ole mahdollista. Siksi olemme ottaneet käyttöön EthicsPoint Alertline -palvelun. Tämä on luottamuksellinen, turvallinen ja ulkoisesti hallinnoitu palvelu, jonka avulla voit raportoida väärinkäytöksistä nimettömästi. Palvelu on saatavilla 24 tuntia vuorokaudessa, 365 päivää vuodessa.
Mitä asioita voin raportoida?
Kannustamme kaikkia, joilla on nykyinen tai aiempi suhde meihin (asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja Ikano Bankin henkilöstöä) ilmoittamaan aina kaikista väärinkäytöksiin tai epäeettiseen toimintaan liittyvistä epäilyksistään. Tällaisia väärinkäytöksiä tai rikkomuksia saattavat olla esimerkiksi toimihenkilön petollinen, epärehellinen, laiton tai epäeettinen toiminta tai käytös tai muu säännösten tai määräysten vastainen toiminta.Whistleblowing-kanava on tarkoitettu ainoastaan väärinkäytösepäilyistä ilmoittamiseen. Ilmoituskanava ei ole tarkoitettu asiakaspalautteen antamiseen tai reklamointiin.