Kaikki irti messuista – kohtaamiset ovat B2B-yrityksille arvokas mahdollisuus
Messujen ja tapahtumien vaikuttavuus perustuu ennen kaikkea yhteen asiaan: inhimilliseen tekijään. Kohtaamisten ja vuorovaikutuksen muuttaminen bisneshyödyiksi vaatii kuitenkin paljon muutakin, kuin että ilmestyy paikalle.
Expomark Oy on Suomen Messujen tytäryhtiö, joka on pitkään toteuttanut mm. Pohjoinen Teollisuus, Energiamessut ja Proforest –tapahtumia sekä useita muita messuja. Toimitusjohtaja Lumia Ankkuri toteaa, että nykypäivän hälyn ja ärsykkeiden keskellä inhimillisistä kohtaamisista on tullut erityisen arvokkaita, myös B2B-yritykseille:
– Päätöksenteko perustuu tunteeseen, vaikka se perustellaan järjellä. Tapahtumissa ihminen on läsnä kaikilla aisteillaan. Sen vuoksi messujen vaikuttavuus on omaa luokkaansa, Ankkuri toteaa.
Messuille tullaan verkostoitumaan, tavoittamaan uusia asiakkaita, seuraamaan trendejä, oppimaan ja inspiroitumaan. Tapahtumissa voi päästä juttusille myös Ikano Bankin myyntitiimin kanssa:
– Paitsi että eri alojen ammattimessut ovat tärkeitä uusien asiakkaiden tavoittamiseksi, ne ovat erinomainen foorumi olemassa olevan verkoston tapaamiseen sekä asiakas- ja kumppanuussuhteiden vahvistamiseen, Ikano Bankin myyntipäällikkö Satu Viille kertoo.
Näytteilleasettajalta vaaditaan hyvää tapahtumakuntoa
Messut toimivat alustoina, jotka luovat nostetta koko toimialalle ja puheenaiheita mediaan.
– Messut kokoavat kaikki alansa tärkeimmät toimijat yhteen, joten tunnettuuden lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi osallistuminen on tärkeää. Mukana voi olla muutenkin kuin näytteilleasettajana. Oman brändin vaatteisiin pukeutuneena messuvieraana saa näkyvyyttä ja yhteyden verkostoihin, Satu Viille toteaa.
– Tapahtumissa on yleisö, joka on valmiiksi virittynyt tietyn toimialan ja aihepiirin taajuudelle. Messujärjestäjän vastuulla on kuratoida tapahtuman sisältö korkeatasoiseksi ja varmistaa paikalle tulevan yritysjoukon eheys ja laatu. Näin muodostuu ekosysteemi, jossa alan tärkeimmät ammattilaiset ovat paikalla ja yritysten saavutettavissa, Lumia Ankkuri kertoo
Näytteilleasettajan on puolestaan valmistauduttava huolella. Paikalle ei parane tulla odottaen, että kaiken saa valmiina.
– Näytteilleasettajalla on oltava hyvä tapahtumakunto. Se tarkoittaa, että oma tarjonta vastaa ajan vaatimuksia, tavoitteet ovat selvillä ja valmistautuminen on huolellista. Mitä paremmin yritys hyödyntää tapahtuman aiheuttaman nosteen, sitä parempia ovat tulokset, Ankkuri muistuttaa.
Messuilla luodaan kansainvälisiä kontakteja
Muutokset tapahtuma-alalla liittyvät erityisesti teknologiaan ja ihmisten ajankäyttöön. Ankkuri kertoo, että erilaiset avustavat teknologiat liidien keruussa, messuvierailun suunnittelussa ja maksamisessa täydentävät kokemusta, mutta kohtaaminen pysyy kuitenkin pääasiana. Merkille pantavaa on, että B2B-asiakas on entistä tarkempi ajankäytöstään:
– Ennalta sovitut tapaamiset ja muu etukäteissuunnittelu lisääntyvät. B2B-asiakas on yhä tietoisempi siitä, mitä hän tapahtumalta haluaa, ja arvioi omalle ajankäytölleen saamaansa tuottoa.
Messuilla on merkittävä rooli myös uusien kansainvälisten yhteyksien luomisessa sekä globaalien trendien ja innovaatioiden esittelyssä. Toimialat, joissa Suomeen investoidaan tai joissa meillä on erityisosaamista, kiinnostavat. Ankkuri kertoo, että suomalainen teknologia ja metsäteollisuus ovat pysyviä kansainvälisesti kiinnostavia aloja:
– Suomessa aloilla, joissa on perinteisesti kova osaaminen, tapahtumat palvelevat edelleen kansainvälistä verkostoitumista. Tällä hetkellä energia-ala on kovassa nosteessa. Olemme mukana toteuttamassa kansainvälistä, erittäin vetovoimaista Energy Week –tapahtumaa Vaasassa.
Messu-urakka ei suinkaan pääty siihen, kun hallin valot sammuvat.
– Messujen jälkeen on tärkeää analysoida, minkälaisia tuloksia investointi toi. B2B-tapahtumissa hyviä mittareita ovat esimerkiksi liidien ja jatkokeskustelujen määrä ja laatu, Ankkuri neuvoo.
Tunnettuuden lisääminen tuottaa hyötyjä myös pitkällä aikavälillä:
– Hankinnoista päättävän henkilön on tunnettava nimemme ja brändimme, jotta meidät nostetaan vaihtoehdoksi ja voimme tulla valituksi, kun yrityksessä tehdään rahoituspäätöksiä. Innokkuus erilaisiin keskusteluihin ja mielenkiinnon osoittaminen yrityksien toimintaa kohtaan on onnistuneen messuosallistumisen avain, Satu Viille toteaa.
Kuva: KoneAgria 2023, Messukeskus