It appears that you are using an outdated browser. Some features may not be supported.
04 syyskuuta 2025

Rahoitusalalle on monta reittiä – kolme uratarinaa Ikano Bankilta

neljä ikanon työntekijää istuvat ja keskustelevat

Sadulla, Marilla ja Rikulla on kannustava viesti: rahoitusalalla on hyötyä monenlaisesta osaamisesta, eikä uravalintaa tarvitse tehdä jo koulun penkillä.

 

Finanssiala on osa arkeamme, usein huomaamatta. Kun yritys hankkii työkoneita, asiakas maksaa ostoksensa osissa tai nuori aloittaa sijoittamisen, taustalla on usein pankki tai rahoitusyhtiö. Ala vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja tarjoaa monenlaisia urapolkuja.

Minkälaista on työ rahoitusalalla? Minkälainen koulutus vaaditaan? Pitääkö olla matikkapää? Tai hankkia puku? Istuimme kolmen ikanolaisen kanssa keskustelemaan, minkälainen heidän polkunsa rahoitusalalle on ollut ja minkälaista osaamista he ovat tarvinneet.

Key Account Manager Satu Viille työskentelee leasing-rahoituksen myynnissä ja on paljon tekemisissä yritysasiakkaiden kanssa. Tuote- ja prosessipäällikkö Riku Takala vastaa Ikano Bankin käyttöjärjestelmäuudistuksesta, ja Customer Service Specialist Mari Sandgren työskentelee asiakaspalvelussa.

Miten päädyitte töihin rahoitusalalle?

Riku: Olin tradenomiopiskelijana juuri saanut työpaikan kenkäkaupasta, kun samalla sain Nordeasta puhelun, jossa tarjottiin työpaikkaa, ja meninkin sinne. Useimmat aloittavat asiakaspalvelusta, ja se onkin näköalapaikka. Aluksi se oli jännittävää, sillä en ollut tehnyt asiakaspalvelutyötä. Nyt olen ollut leasingin parissa töissä kymmenen vuotta.

Satu: Olen tullut alalle sattumien kautta. Minulla on kaupallinen koulutus ja alun perin kiinnostuksen kohteenani oli markkinointi. Rahoitusala vei mukanaan, vaikka olen sen rinnalla tehnytkin töitä myös urheilukaupan ja terveyspalveluiden parissa. Rahoitusalalla olen ollut töissä lähes 20 vuotta.

Mari: Sama juttu, minäkin päädyin rahoituksen pariin sattumalta. Olin valmistumassa ammattikorkeakoulusta ja hain yhtä työpaikkaa rekrytointifirman kautta. En saanut sitä, mutta he tarjosivat toista tehtävää rahoitusyhtiön asiakaspalvelussa. Sitä kautta pääsin alalle.

Mitä kannattaa osata tai kokeilla, jos rahoitusala kiinnostaa?

Mari: Kaikesta on hyötyä, mutta erityisesti asiakaspalvelun kokemuksesta, oli se sitten kaupan kassalla tai jäätelökioskin myyjänä. Myös muiden alojen kokemuksesta voi olla yllättävää hyötyä. Vaikka ei olisi jo koulussa päättänyt suuntautua alalle, se ei estä löytämästä paikkaansa rahoituksesta.

Riku: Komppaan Maria, että mistä tahansa asiakaspalvelukokemuksesta on hyötyä. Omat työtehtäväni ovat olleet pääasiassa erilaisten ongelmien ratkaisemista – ensin asiakkaiden ja nyt järjestelmien. Mielestäni kuka tahansa voi pärjätä alalla, kunhan on jonkin verran kiinnostunut numeroista ja Exceleiden pyörittämisestä. Asiakastyössä vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä ja auttavat uralla etenemisessä.

Satu: Suosittelen seuraamaan talousuutisia, lukemaan vaikka Hesaria tai Kauppalehteä. Myös maailmanpolitiikalla on vaikutusta rahoitusalaan, ja sen ymmärtämisessä on hyvä tuntea vähän historiaa. On myös hyvä tuntea perusasiat yritysten toiminnasta.

Oliko teillä mielikuvia pankkimaailmasta ja pitivätkö ne paikkaansa?

Satu: Minulla oli nuorena mielikuva meklarimaailmasta, jossa tehdään liituraitapuvut päällä osakekauppaa. Kuvittelin pankkimaailman paljon jäykemmäksi kuin mitä se oikeasti on. Sääntely ei tarkoita, että itse työ olisi jäykkää. Meidän pankissamme on varsin rento ilmapiiri , vaikka teemmekin töitä hyvin säännellyllä alalla.

Riku: Minä mietin ensimmäiseksi, pitääkö ostaa puku. Pian huomasin, että töihin voi tulla vaikka Hard Rock Cafén t-paidassa. Vaikka on rahoitusalalla toki sellaisiakin tehtäviä, joissa pukeutuminen on tärkeää. Nuorena luulin myös, että jos olen pankissa töissä, minulla pitää olla tili siellä!

Mari: Jos ajattelee, että pankin asiakkaiden on vaikea saada vastauksia muuten kuin netistä tai chatistä, niin meillä kyllä saa puhua ihmisen kanssa. Asiakkaat sanovat usein, että ihanaa, kun meille pääsee soittamalla läpi.

Minkälaista työkulttuuria arvostatte?

Riku: Pidän tärkeänä, että yrityksen arvoista pidetään oikeasti kiinni ja että ne näkyvät päivittäisessä tekemisessä. Ikanolla on matala hierarkia, ja sitä arvostan.

Mari: Kyllä, Ikanolla on mukava, rento ilmapiiri. Kulttuuri syntyy ihmisistä ja yhdessä tekemisestä.

Satu: Arvostan avointa ja rehellistä ilmapiiriä, huumorintajulla maustettuna. Ikanolla ehdottomasti parasta ovat ihmiset. Täällä on rautaisia ammattilaisia ja hyvä yhteishenki.

Mitä arvelette rahoitusalan tulevaisuudennäkymistä?

Satu: Uskon, että rahoitusratkaisut monipuolistuvat ja vuokramallit, joissa kohteita ei omisteta, yleistyvät entisestään. Sekä kuluttajat että yrittäjät ovat valmiita satsaamaan palveluihin.

Riku: Monia asioita voi automatisoida, mutta ihmistä tarvitaan jatkossakin. Muutokset eivät tapahdu kovin nopeasti. Rahoitusala on kuin öljytankkeri: kääntyy hitaasti, ja Ikano Bank on laivan yhdessä sen kulmassa.

Mari: Finanssiala on hyvin laaja. Pankeissa tarvitaan jatkossakin monenlaisia osaajia ja näkökulmia.

Ikano Bank