Partnerit arvostavat sujuvaa yhteistyötä Ikano Bankin kanssa

Partnerikysely auttaa meitä ymmärtämään paremmin, miten voimme tukea yhteistyökumppaneitamme arjessa ja asiakkaiden palvelemisessa.
Ikano Bankin leasing-partnerit ovat meille keskeinen linkki suomalaisten yritysten investointeihin. Heidän kauttaan yritykset saavat niitä välineitä, joita ne tarvitsevat kasvuun ja kilpailukykynsä kehittämiseen: ajoneuvoja, energiaratkaisuja, kalusteita, IT-laitteita sekä muita koneita.
Vuoden 2024 Partner Leasing -kysely oli jatkoa aiemmin toteutetuille tutkimuksille, joista edellinen tehtiin vuonna 2023. Kysely toteutettiin Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tulokset olivat jälleen rohkaisevia: kumppanimme kokevat yhteistyön Ikano Bankin kanssa aiempaa sujuvammaksi ja uskovat kykyymme tukea heitä tulevaisuuden haasteissa.
Asiakaskokemus kunnossa – kehitystyö ei pysähdy
Tärkeimpinä yrityksensä menestystä tukevina tekijöinä partnerimme Suomessa pitävät monipuolista rahoituspalveluiden valikoimaa ja aivan erityisesti sitä, että mahdollisimman moni heidän asiakkaistaan saa positiivisen luottopäätöksen.
Tutkimuksen yleistä tyytyväisyyttä mittaava indeksi nousi merkittävästi: nyt jo 89 % vastaajista antoi arvosanan 5 tai enemmän asteikolla 1–7. Se on kymmenen prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisvuonna, ja jatkaa vuodesta 2018 asti jatkunutta tasaista kasvua. Myös yhteistyön helppous säilyi korkealla tasolla (83 %).
Parhaat arviot kumppanit antoivat nopeista luottopäätöksistä, joustavuudesta sekä sujuvasta varojen siirtämisestä luottopäätöksen hyväksymisen jälkeen. Näillä osa-alueilla myös odotukset ovat korkeimmat. Myyntijohtaja Joel Liski toteaa, että kumppanit odottavat meiltä jatkossakin ripeää reagointia ja selkeää, läpinäkyvää viestintää:
– On tärkeää, että prosessimme toimivat kitkattomasti ja tehokkaasti – silloin myös partnereiden kaupankäynti sujuu. Siksi panostamme jatkuvasti automaatioon ja prosessien kehittämiseen.
Leasingin tarjoaminen on entistä helpompaa
Leasing-rahoituksen tarjoamisen helppous on myös yksi tutkimuksen positiivisista tuloksista: 87 % vastaajista koki sen olevan helppoa – kasvua viime vuoteen oli peräti 12 prosenttiyksikköä. Yhteistyön sujuvuutta tukevat helppokäyttöinen verkkoportaali sekä asiakaspalvelu, joka koetaan henkilökohtaiseksi, nopeaksi ja ystävälliseksi.
– Myyntipäällikkömme ovat yritysrahoituksen asiantuntijoita, joilla on kokemusta useista eri toimialoista. Heillä on kyky löytää asiakaskohtaisia ratkaisuja, ja tätä partnerimme arvostavat. Kynnys ottaa heihin yhteyttä on matala, ja sellaisena pidämme sen jatkossakin, Liski kertoo.
Arjen työkalut ja asiakaspalvelun laatu ovat keskeisiä tekijöitä, joilla varmistamme jatkossakin myynnin sujuvuuden ja asiakkaiden hyvän palvelukokemuksen.
Yhteistyö tuo tulosta
Keskeisimmäksi haasteeksi suomalaiset partnerit nostavat esiin asiakkaiden kasvaneen hintatietoisuuden.
–Tämä on tuttu viesti markkinoilta, johon vastaamme viestimällä leasingin eduista selkeästi: kiinteät kuukausierät mahdollistavat ennustettavan budjetoinnin. Verrattuna kertainvestointeihin leasing rasittaa kassavirtaa vähemmän. Näillä argumenteilla madallamme ostokynnystä osaltamme ja tuemme partnereidemme myyntiä, Liski toteaa.
Kumppanit, joille Ikano Bank on ensisijainen rahoituskumppani, kertovat selvistä hyödyistä liiketoiminnalleen. Tiivis yhteistyö, hyvä kommunikaatio ja yhteinen ymmärrys asiakkaiden tarpeista näkyvät tuloksessa ja rakentavat pitkäaikaista menestystä.
Liski pitää rohkaisevana, että palaute kertoo meidän kulkevan oikeaan suuntaan. Tyytyväisyys kasvaa, kun partnerit voivat keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa ja rahoitusratkaisujen tarjoaminen on helppoa.
– Toimialojensa asiantuntijoina partnerit tuntevat asiakkaidensa tarpeet. Me haluamme varmistaa, että heillä on käytössään sujuva ja kilpailukykyinen leasing-ratkaisu.