Suomessa ja Ruotsissa jaetaan pohjoismaiset arvot, ja niihin yrityskulttuurimmekin perustuvat. Joitakin omia mausteita ruotsalaisilla kuitenkin on, jotka tuovat pikantin lisän ihmisten arkeen ja yritysten menestykseen.
Tunnetut ruotsalaiset brändit IKEAsta Abbaan, Hennes & Mauritziin, Volvoon, Ericssoniin ja Spotifyhin saavat suomalaiset tähyilemään ihailevasti ja – tunnustettakoon – hieman kadehtienkin länsinaapuriimme. Muiden hyvät esimerkit ovatkin tärkeitä kirittäjiä, ja löytyy niitä täältä Suomestakin.
Ruotsalaisesta yrityskulttuurista on tullut vientituote ruotsalaisten yritysten kansainvälistymisen vanavedessä. Perusarvot niin Ruotsissa kuin Suomessa ovat hyvin samanlaisia: yrityksissä arvostetaan tasapuolisuutta, avoimuutta, työntekijöiden hyvinvointia ja innovatiivisuutta. Hierarkiat ovat matalia ja keskustelukulttuuri on välitöntä. Monet Ikanon Suomen toimistolla työskentelevät suoraan ruotsalaisten kanssa ja useilla on myös ruotsalainen esihenkilö, joten yhteistyö on tiivistä.
– Meillä Ikanolla on erittäin matala hierarkia, kuka tahansa voi keskustella vaikka suoraan toimitusjohtajan kanssa niin pienistä kuin suuristakin asioista. Meillä on myös todella tasa-arvoinen ja reilu työympäristö. Asioista keskustellaan avoimesti. Eikä pidä unohtaa yhteistä kahvihetkeä “fikaa”, jota järjestetään säännöllisin väliajoin, markkinointistrategisti Sofia Paltschik kertoo.
Monet arvot ja käytännöt ovat siis samanlaisia lahden molemmin puolin, ja yhteistyö suomalaisten ja ruotsalaisten kesken onkin usein mutkatonta. Jotain voimme heiltä kuitenkin oppia, ja siksi poimimme kolme asiaa, joilla on ollut keskeinen merkitys ruotsalaisten menestyksessä.